Folkbildning och vetenskap
Människor har i alla tider lärt sig tillsammans!
Vi i Trädgårdsrebellerna ser framför oss hur man under stenåldern sitter vid elden på kvällen och berättar om vad man gjort under dagen. Någon berättar om hur man lyckats göra något svårt och krävande på ett nytt, mer effektivt och lättsamt, sätt. Någon annan delger ett problem hen upplevt under dagen och ber om de andras input för att kunna lösa problemet. Dagen efter kanske den som bett om hjälp får det av de andra eller någon testar den nya lyckosamma metoden och utvecklar den vidare.
Genom ord och gemensamt görande utvecklade man teorier, kunskaper och praktiska metoder för att göra livet lättare och roligare tillsammans. Man hörde hemma i ett socialt sammanhang, fick vara sig själv och kunde både bidra och ta emot.
Det här gemensamma lärandet, genom berättandet vid elden och på många andra sätt, fortsatte i generation efter generation efter generation. Men idag ser det helt annorlunda ut, i alla fall i den västerländska delen av världen.
Det finns inte samma förutsättningar för att lära sig tillsammans och att höra till.
För många är arbetslivet pressat och fritiden fullpackad av göranden. Akademin är så upphöjd till skyarna att man knappt får uttala sig om man inte är professor och karriären bygger många gånger på att man ska visa att man är fullfjädrad på egen hand.
Folkbildningen är ett sätt att härma forna tiders utbyte vid elden
Det finns djupt liggande anledningar till att folkbildningen är så populär. Man möts, delar kunskaper, erfarenheter och frågeställningar. Man kommer med hela sig och får vara den man är, som man är. Det är roligt och utvecklande att både få bidra och ta emot. Folkbildning sker ofta genom studieförbund eller på folkhögskola men kan även ske genom andra kanaler, till exempel digitalt, som i Trädgårdsrebellernas gemenskap (läs mer längst ned på sidan).
Folkbildningens kärna
I ett folkbildande sammanhang är alla lika viktiga. Oavsett om du i en situation är den som har mest gedigna teoretiska kunskaper, är den som har längst erfarenhet eller är den som vågar ställa frågorna som gör att hela gruppen tänker efter, söker svaren och lär sig mer så är du lika viktig. Dessutom finns mjukare värden som har med gruppsammanhållning och personlig utveckling att göra. Vi lär oss och utvecklas tillsammans.
Vetenskapens roll i folkbildningen
Att lära sig tillsammans och av varandra kanske kan låta som om vetenskapen inte får plats. Hur kan man veta att det en enskild deltagare “vet” och förmedlar till en annan deltagare stämmer överens med vetenskapen? Det här är en mycket viktig fråga och här tänker vi att den folkbildande läraren har en väldigt viktig roll i att:
- inspirera till kritiskt tänkande
- förmedla metoder för att kunna analysera, förstå och kritiskt granska information och jämföra den med vetenskapen
- förklara naturvetenskapliga sammanhang och system på ett lättförståeligt sätt för att på så sätt stärka den egna förmågan att göra rimlighetsbedömningar
- förmedla information från pålitliga faktakällor
Vi i Trädgårdsrebellerna håller vetenskapen högt och vår portal Trädgårdsrebellernas gemenskap tar avstamp i naturvetenskapen och uppmuntrar deltagarna att själva göra olika observationer och experiment för att utforska den egna platsens förutsättningar och möjliga utvecklingsmöjligheter i enlighet med vetenskap.
Trädgårdsrebellernas gemenskap
Trädgårdsrebellernas gemenskap erbjuder folkbildning vid den digitala elden, för dig som längtar efter gemenskap och gemensamt lärande i folkbildningsanda där hela du får vara med och bidra med dina kunskaper och erfarenhter och du får utforska dina frågeställningar tillsammans med andra. Där kan du, tillsammans med andra trädgårdsrebeller, hitta kraft, kunskap och momentum att bidra till konkret omställning på ett meningsfullt sätt och att bygga upp din egen och dit närsamhälles beredskap. Kom med oss!
Läs gärna våra tankar om Omställning genom trädgård, Beredskap genom trädgård och Att vara trädgårdsrebell.